Geen Google maps coördinaten aanwezig

Fotonr.: 8766
Bijdrager Fanny van Ree
Jaar: 1941
Onderwerp.: Bedrijven / Industrie |Philips |Overig Philips

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

Loonzakje NV Philips. (2)

Beschrijving Voorbeeld voor bij foto 7170
Dit salaris zakje is van mijn moeder, het is van cellofaan. Was papier in de oorlog dan duurder? Want toen ik bij Philips werkte was het van papier. Hier staat echter niet op vermeld dat het twee keer gecontroleerd moest worden. Erg veel was het niet in die tijd zes gulden en zevenentachtig cent.
Geplaatst op 28-01-2007

Reacties

Datum: 05-08-2007
Naam: Wim Lodewijks img

Blijkbaar was in 1941 de weektelling ook anders. Tegenwoordig valt 31 januari in week 5 en is week 38 de week van 17 t/m 21 september 2007 volgens de productiekalender. Onwaarschijnlijk lijkt mij dat week 38 in 1940 pas op 31 januari 1941 wordt uitbetaald.


Datum: 05-08-2007
Naam: Marjo Spierings img

Dat is niet helemaal raar hoor, bij de zaak waar ik werkte (P&C) is het ook heel lang geweest dat het jaar voor uitbetaling ging vanaf febr.-mrt. Dat had te maken met... (hoe heet het ook weer?) dat alles geregistreerd moest worden wat er op dat moment was....sommige zaken zijn dat 1 of 2 dagen gesloten. En dat was bij Peek altijd eind febr. begin maart.
<<< bedoel je balans opmaken? (Peter) >>>


Datum: 05-08-2007
Naam: Marjo Spierings img

Ja, Peter bedankt, haha de jaren gaan meetellen.

<<< oh? in mijn gedachten heb ik het beeld van een jongedame voor ogen (Peter) >>>


Datum: 05-08-2007
Naam: Jan Toirkens img

Zoiets heet een boekjaar, als ik begin per 1 mei met week 1, kom ik dan uit in week 38? Veel grote bedrijven hanteren een z.g. gebroken boekjaar.


Datum: 30-12-2007
Naam: Cor van Suydam img

Het uitbetaald loon is 6.87. Als je dan de afgetrokken gelden er bij telt dan kom je op 10.48, dat volgens mij meer op een weekloon lijkt van die tijd. Dat ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van de werker/werkster.
De PV 350 is een raadsel en ik grijp zomaar even in de lucht, zou het de koopsom kunnen zijn van de huurkoop bv.Philips Verkoop?


Datum: 01-01-2008
Naam: Wim Lodewijks img

PV zou personeelsvereniging kunnen betekenen, maar 350 is inderdaad een hoge kostenpost tenzij dit voor een langere periode bv een jaar afgehouden werd.
Overigens het hierboven vernoemde bedrag van 10.48 klopt niet, want aan de linkerkant zijn de plusposten en aan de rechterzijde de loonbelasting, ziektepremies e.d.


Datum: 03-01-2008
Naam: Cor van Suydam img

Daar heb je gelijk in Wim, dan nog een andere greep in de lucht, ik zie nergens een punt staan tussen de gulden en centen getallen, dus dan zal het fl 3.50 moeten zijn en de PV.personeel vacantie?


Datum: 03-01-2008
Naam: Fanny van Ree Bovers img

De werkneemster, mijn moeder Lisa Stolwerk was toen 23 jaar. Het zou kunnen zijn dat zij toen extra verlof moest nemen om voor haar moeder te zorgen die toen erg ziek was. Kan het haar zelf niet meer vragen, ze is in 2003 overleden.


Datum: 06-05-2014
Naam: J.J.M. Vlemmings img

Je kreeg de tranen in de ogen van zo een uienzakje


Datum: 06-05-2014
Naam: Ger van der Palen img

Reclameren over de inhoud alleen bij ongeopend zakje: dat maakt controle dus onmogelijk. Slim gespeeld.


Datum: 06-05-2014
Naam: Wil van Hout img

Hoe kun je nu reclameren over de inhoud, als je de inhoud niet gezien hebt? Want dan pas kun je zien wat er in werklijkheid in zit. Of ben ik al te oud de juiste bedoeling van het onderschrift te begrijpen.


Datum: 06-05-2014
Naam: Jan Toirkens img

Rekenkundig is dit zakje echt een volslagen raadsel. Die 3 % voor het pensioenfonds is 45 cent inhouding, dat betekent dus over een bedrag van 15 gulden gaan, afgezien van een franchise want dan zou dat bedrag van 15 gulden nog weer hoger liggen, of het zou moeten zijn dat er een vaste minumumpremie was in dit geval als minimum 45 cent. En nog onbegrijpelijker wordt het dat dan het verschil tussen 15 gulden bruto en 6 gulden 87 veel hoger te liggen dan de aftrekposten op de rechterzjjde, Ik heb ongeveer alle opties hier op een kladje nagebootst, maar ik kom er niet uit. Je kon dus wel reclameren, fiin zo...maar welke werknemer zal dat allemaal hebben begrepen? Die week 38 zal wel te maken hebben denk ik met het feit dat het boekjaar bij Phililps startte op 1 april, daar staat me iets van bij. Dan zou de 38ste week dus einde januari vallen.


Datum: 06-05-2014
Naam: Tini van Rooij img

Mijn ouders trouwden in 1941, allebei 29 jaar oud. Mijn vader verdiende toen 11 gulden in de week. Netto. Dit loonzakje is van een vrouw, vrouwen verdienden toen minder dus het netto bedrag zal wel kloppen. Als je uitgaat van een bruto bedrag van 11,50 dan klopt het wel maar hoe zit het dan met die 3%? Toch een minimum premie? Of een loonadministrateur die niet kon rekenen.
En Wil, onder de foto staat geschreven dat het zakje van cellofaan was, dus je kon je geld tellen zonder het zakje te openen.


Datum: 06-05-2014
Naam: jan toirkens img

Nu, uiteraard liet ik het er niet bij zitten, niet vooraleer ik het begreep.....

Goed hier is de uitleg : brutoloon van een week is 11 gulden 50, een salaris van 50 gulden per maand, (4 en een derde week per maand). Dus 11 gulden 50 als begin, plus 1 gulden 24 aan toeslagen maakt samen 12 gulden 74. De 3 % voor pensioen is het 3 % FONDS, later kwam daar het 7 % FONDS bij. Deze 45 cent per week voor pensioen was blijkbaar een inhouding volgens de een of andere tabel, afhankelijk van leeftijd, burgerlijke staat, hoogte salaris of loon etc. De inhoudingen aan de rechterkant zijn , inclusief de 3 gulden 50 totaal 5 gulden 87, dus dan is bruto 12 gulden 74 minus 5 gulden 87 weer een bedrag van 6 gulden 87 netto. Ik denk dat de 3 gulden 50 voor de personeelsvereniging een kwartaalbijdrage was of voor een langere tijd. Was er toen geen kantine waar je de lunch kon hebben en dat ze dat dan op je loon of salaris inhielden?, Ik deed daar in 1958 niet aan mee, ging gewoon tussen de middag naar huis.


Datum: 07-05-2014
Naam: Ger van der Palen img

Het staat er inderdaad: cellofaan....helemaal goed en daarmee verklaard.


Datum: 07-05-2014
Naam: Jan Toirkens img

Mijn gedachte is dat deze juffrouw destijds als beambte werkte, ik zie geen inhouding voor bedrijfskleding bij voorbeeld. Het salarisnummer duidt daar eveneens op. Haar loon zonder die P.V. inhouding was dus netto 10 gulden 37 per week Als vrouw op 23-jarige leeftijd was dat dicht in de buurt van de 11 gulden voor een man van 29 jaar zoals dat voorbeeld van Tini. Ik hoop te horen wie welk soort werk deed, dat zou een boel verklaren.
.


Datum: 07-05-2014
Naam: Jan Toirkens img

Nu dat salariszakje is interessant daar zijn we het over eens. Maar van wie was dat zakje, ik begreep van Lisa Stolwerk. Wie was ze ??. Hier wat info : Elisabeth Wilhelmina Stolwerk geboren Stratum 12 maart 1918 als dochter van Mathias Adrianus Stolwerk geboren te Gorinchem, reiziger van beroep, en van Petronella Jacobs uit de Mierden. Per 8 augustus 1929 gaat ze naar kostchool, St. Ursula te Boxtel. Ze is dan 11 jaar. Keert na 2 jaar op 18 december 1931 weer terug naar de ouders die dan op de Leenderweg 34 wonen. Vader Mathias overlijdt te Eindhoven op 80-jarige leeftijd op 6 november 1944.


Datum: 07-05-2014
Naam: Wil van Hout img

Jan Pastoor had in die tijd een dikke vinger in de pap betreffende de werkzaam heden van meisjes. Zo mochten ze niet bij de rooie firma gaan werken. Ik had vroeger 7 zusters die allemaal bij hotel Royal werkten in de Dommelstraat. Ik weet nog dat ze een voor een tijdens de oorlog of trouwden of naar Philips gingen. Daar werd immers een behoorlijk loon betaald. Dus voor de oorlog geen katholieke meisjes naar de N.V.