Bijdrager Karel Vermeeren
Jaar: 1898
Locatie 1.:Centrum |111 Binnenstad |Tramstraat
Onderwerp.: Religie |Katholieke Kerken |Centrum, H Hart van Jezus, Paterskerk Augustijnen
Onderwerp 2: Kunst / Kunstwerken / Kunstmonumenten |Beelden |Religieuze Beelden
Het Christusbeeld voor de plaatsing op de kerk.
Beschrijving | 18 maart 1898 was een gedenkwaardige dag. Toen werd dit 800 kg. wegende Christusbeeld op de Paterskerk geplaatst. Karel Vermeeren vertelt dat het gebeurde met behulp van een stoomtramlocomotief van het nabijgelegen tramstation. Bovendien weten we dat er een tramlijn over de Tramstraat en kanaalstraat naar de haven liep, dus heel praktisch bekeken. Het beeld werd vervaardigd in Weert en in twee delen per schip over de Zuid Willemsvaart en het Eindhovens Kanaal naar Eindhoven gebracht. Hier werden de twee delen weer aan elkaar bevestigd en er werden in de rechterarm reliquiën geplaatst van de H Augustinus, H. Monica en de H. Pancratius. Het zou aanvankelijk op 17 januari 1898 worden geplaatst. Echter doordat aannemer Booms was overleden, had dhr van der Waerden zich voor de afbouw garant gesteld. Maar toen 'n maand vooraf werd bemerkt dat het beeld groter was dan in het begin bepaald wilde dhr van der Waerden van architect Beckers uit Amsterdam de garantie hebben dat de aannemer niet aansprakelijk zou worden gesteld voor eventuele gevolgen van die afwijking. De garantie was niet op tijd binnen, de plaatsing werd opgeschort en het Eindhovens Mannenkoor kon de speciaal ingestudeerde cantale niet opvoeren. Toen uiteindelijk de Stichting H.Augustinus de 'gansche' verantwoordelijkheid op zich nam was het wachten op een geschikte dag, maar dan na de vasten-tijd. Het beeld werd vervaardigd door Theo Cox uit Roermond en was een schenking van de familie Van Best. |
---|---|
Geplaatst op | 19-04-2005 |
Reacties
Naam: Rini Talens
Jezus waaghals, was de bijnaam voor dit beeld. Maar ... dit beeld schijnt Eindhoven in de oorlog voor een bombardement door de Engelsen behoed te hebben. 's Nachts was alles in Eindhoven verduisterd, moeilijk om je dan te oriënteren, maar een van de Engelse piloten herkende dit beeld nog van voor de oorlog en wist dat ze nog niet boven Duitsland waren!
Naam: Rini Talens
Tja, ik was nog een kind toen mij dat verteld werd. Het is een zeer markant beeld dat je bij blijft en het verscheen in het zoeklicht van een verkenner in het eskader, die het herkende, zo gaat het verhaal. Als het beeld al zwart was, hebben we extra geluk gehad dat de piloot het überhaupt gezien heeft!
Mensen zochten in de oorlog steun bij elkaar en in de kerk en het is net alsof dat beeld de stad in bescherming neemt.
Naam: Anne Troost
Het beeld is niet vervaardigd door Theo Cox (hij heeft er wel aan meegewerkt) maar door zijn zwager, de Roermondse beeldhouwer Jean Geelen. De relikwieën zijn van Sint Augustinus en Sint Donatus (vanwege de bliksem) en Sint Stefanus (de eerste martelaar).
Het beeld is 1944 gecamoufleerd door enkele werklui nadat de paters in januari 1944 hiervoor opdracht hadden gekregen van de Duitsers.
In de rug van het beeld zitten metalen grepen of voetsteunen waardoor de bliksemafleider op het hoofd van het beeld nagekeken kan worden. Of die er in de oorlog ook al zaten is niet bekend.
Naam: Cor van Suijdam
Wat ik er me van herinner was het beeld al vroeg 1942 gecamoufleerd. De reden was inderdaad om de geallieerden piloten niet de kans te geven zich te oriënteren en de koers vast te stellen voor vluchten naar Duitsland. Als de maan scheen, stond het beeld te glimmen. Ik denk niet dat de paters er iets over te zeggen gehad zullen hebben, het zal wel degenlijk in opdracht van de Duitse legerleiding of de Ortskommandantur gebeurd zijn.
Anekdote: zoals vele kerken had ook de Paterskerk hun luiklok moeten inleveren, zo dat we de rest van de oorlog naar een lege melkbus moesten luisteren, nou ja, zo hoorde ik het.
Naam: Anne Troost
Volgens het boekje Honderd jaar Paterskerk 1898-1998 zijn de jaartallen zoals ik boven omschreef juist. Ik schreef hierboven ook dat het beeld in opdracht van de Duitsers gecamoufleerd moest worden. De klokken werden op last van de Duitsers op 25 januari 1943 uit de toren gehaald. De heer Mandigers schonk toen de paters een ketel van zijn fabriek die twee jaar als klok heeft gediend.
Naam: Jan en Lies van Berlo
De namen op de foto met het beeld op de Paterskerk zijn: links eerste is de zoon van Thei Cox, daarnaast zijn vader Thei Cox (zwager van J. Geelen) dan weer een zoon van Cox. Rechts pater Velder en ten slotte de beeldhouwer Jean Geelen uit Roermond. Deze gegevens heb ik van de archivaris Jos Verschueren (overleden), die familie was van de fam. Cobben-Geelen uit Roermond. Mevr.Cobben-Geelen was de dochter van Jean Geelen.
Naam: Lies van Berlo - Kosterman
Inderdaad was Gijs Jansen de vader van bakker Albert Jansen. Gijske Jansen, toen 15 jaar oud, zou boven op de toren onder het beeld kijken en naar de werklui gillen wat zij moesten doen. Alles liep gesmeerd. Na afloop kreeg Gijs van de wed. mevr. Booms (de aannemer) een gouden horloge voor zijn dapperheid.
Gijs Jansen werd later de technische man van de Eindhovense Telefoon Maatschappy, later PTT.
Naam: Lies van Berlo - Kosterman
Het beeld is ontworpen door Jean Geelen uit Roermond. Hij heeft de binnenvorm in hout gestoken en dat is later door zijn zwager, Thei Cox bekleed met gedreven koper en vervolgens met bladgoud bedekt door?
Naam: Lies van Berlo - Kosterman
Gijs Jansen werd geboren in 1877 en was in 1898 geen 15 jaar oud maar 21 jaar.
Naam: Anne Troost
Wederom volgens het boek Honderd jaar Paterskerk was Giske Jansen in 1898 15 jaar oud. Ook Karel Vermeeren schrijft dit in zijn boek Eindhoven tussen Gloeikouske en Gloeilamp. Dus denk ik dat deze leeftijd wel goed moet zijn. Volgens het eerstgenoemde boek was de geestelijke op de foto prior Theodorus de Geest.
Naam: Lies van Berlo - Kosterman
Volgens de dochter van Gijs Jansen is haar vader geboren in 1877. Hij was dus 21 jaar oud.
Dochter Agnes Jansen heb ik vanmorgen nog gesproken en zij vertelde dat haar vader 21 jaar oud was.
<<< zo zie je maar, je moet de boeken niet altijd geloven (Peter) >>>
Naam: Ton Reijnaerdts
Het beeld is van mijn overgrootvader Theo Cox, die in Roermond woonde en werkte. Hij was van professie kunstsmid maar heeft, waarschijnlijk uit noodzaak, ook andere wegen moeten bewandelen. Zo richtte hij in 1871 samen met zijn zwager Jean Geelen de nog steeds bestaande kachelpijpenfabriek Cox-Geelen op. Ook was hij in 1898 een van de eerste bezitters van een automobiel. Hij maakte tevens het St.-Christoffelbeeld van de Roermondse kathedraal, dat bij een blikseminslag in 1892, toen de toren afbrandde, zijn einde vond.
Naam: Bert van Herk
Allemaal prachtige verhalen, maar de clou van dit alles kan ik niet vinden. Waar het om gaat is, wanneer is dat beeld op de spits gezet? We weten nu dat het na de vasten was, maar nog geen jaar, maand en dag. Dat is waar het om gaat. Misschien komen we daar nog wel eens achter.
Naam: Ben Brekelmans
Niet zo moeilijk, Bert. De datum wordt als eerste genoemd, in de beschrijving direct onder de foto: 18 maart 1898 dus. En dit zegt Wikipedia o.a. over dat beeld: "Het Heilig Hartbeeld was een geschenk van de familie Van Best. Het is ontworpen door beeldhouwer Jean Geelen en uitgevoerd in koper door zijn zwager Theo Cox. Het is geplaatst op de torenspits van de Augustijnen- of Paterskerk, de eerste Heilig Hartkerk in het bisdom 's-Hertogenbosch. In maart 1898 werd het 800 kilo zware beeld op de 60 meter hoge toren getakeld. Toen in 1956 een bliksemafleider op het Heilig Hartbeeld werd aangebracht, bleek dat het tijdens de Tweede Wereldoorlog kogelgaten had opgelopen."