Bijdrager Peter Vermeulen
Locatie 1.:Stratum |218 Elzent-Zuid |Alberdingk Thijmlaan
Onderwerp.: Kunst / Kunstwerken / Kunstmonumenten |Beelden
Onderwerp 2: Parken / Speeltuinen |Stadsparken |Stadswandelpark
Stadswandelpark
Beschrijving | 000000">Danseres in concentratie van Fioen Blaisse, 000000">geplaatst in 1982. 000000">Blaisse: “De danseres in concentratie is de belofte van de dans – maar nog niet in vervulling. Het is het moment in grote concentratie, voor de dans begint, als de ziel al in beweging is, maar het lichaam nog moet volgen”. Een terugkerend thema in het oeuvre van Fioen Blaisse is de danseres. Een reis in 1970 door de woestijn van Tunesië is van groot belang geweest voor de manier waarop ze dit thema uitwerkte. Ze zag daar vrouwen dansen in uiterste concentratie en sindsdien probeert ze deze herinnering te verbeelden. Niet alleen die van de aanblik van de vrouwen die gekleed waren in traditionele gewaden, maar ook vooral de herinnering aan de spanning die ze zag in de lichamen van de danseressen op het moment van het begin van de dans. Blaisse herkent een analogie met haar eigen manier van werken. Die is langzaam en in zichzelf teruggetrokken, wachtend op intuïtie. Ze kan de beslissingsmomenten daardoor niet meer herleiden en verwijst alleen naar haar serie bronzen die ‘voor zichzelf spreken’. De danseres met tamboerijn is voor Blaisse de verbeelding van het vermogen tot overgave van de mens aan de dans, aan beeldhouwen, aan spanning en van de behoefte aan harmonie. Fioen Blaisse (1932-2012) volgde een cursus portretboetseren aan de Opleidingsschool voor tekenleraren en kreeg via beeldhouwer Paul Koning contact met de beeldende kunstwereld. Daarop schreef ze zich in voor een opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam. In haar werk bleef het figuratieve element altijd aanwezig. Een uitspraak: 000000">“Het gaat er niet om wat je ziet, maar om wat je voelt. En om dat gevoel in beeld te brengen, is een ware zoektocht.” 000000">Ze gebruikte voor haar danseressen geen modellen, ze werkte uit herinnering en beeldde geen gezichten uit, de beelden zijn geen afbeeldingen van bestaande personen. “Het zijn verbeeldingen van de essenties van de dans en daarmee van het leven” volgens haar zoon. 000000">(Red.) |
---|---|
Geplaatst op | 13-10-2022 |