Fotonr.: 35823
Bijdrager Hans van Melis
Jaar: 1934
Locatie 1.:Woensel |413 Gildebuurt |Kruisstraat
Onderwerp.: Gebouwen |Bioscopen / Theaters / Muziekcentra |City Bioscoop

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image

City-bioscoop, Kruisstraat 2

Beschrijving RHC-e 251982 City-bioscoop, Kruisstraat 2. Met een ijskar van Roomijsfabriek Mico, ca. 1934.

Het aangrenzende gebouw was van M. van de Rijt-Verhoeven op Fellenoord 37 Woensel. Dat werd in oktober 1920 Boschdijk 18 Eindhoven.

Naast van de Rijt zat op Fellenoord 39 de Fabriek Eifas voorheen sigarenfabriek van Johannes Cornelis Maria van Gardinge.

Maria Wilhelmina van Gardinge-van Milhees verkocht in 1899 de inboedel van de sigarenfabriek en begon hier cafe de drie Linden in 1924 cafe Fellenoord, St.Antoniusdoelen handboog.
Geplaatst op 01-03-2015
Email bijdrager img

Reacties

Datum: 01-03-2015
Naam: Sjef van Eijk img

De tweede film (western ofwel koiboifilm) op het affiche;"Goud" met hoofdrolspeler Jack Hoxie kwam in 1932 uit. Neem aan dat er destijds heel wat tijd zat tussen moment van uitkomen in de Verenigde Staten en het tijdstip waarop de film hier in de bioscoop vertoond werd. Heb nog niets kunnen vinden over "De Gunsteling"
De foto's met scenes uit de vertoonde films (lobbycards) zoals we ze hier zien zijn gewilde verzamelobjecten.


Datum: 01-03-2015
Naam: Tini van Rooij img

De toegangsprijzen: Parket 75ct, 1e rang 50ct, 2e rang 40ct en 3e rang 30ct.


Datum: 01-03-2015
Naam: Ger van der Palen img

Jaja Tini, wrijf het er nog maar eens lekker in.


Datum: 02-03-2015
Naam: Tini van Rooij img

Nou Ger, ik denk dat die bedragen toch wel bij de tijd pasten. Crisis hè? Mijn vader begon in 1934 in het RKG als leerlingverpleger. Opleiding, vrije kost en inwoning en een salaris wat meer op zakgeld leek. Ik denk niet dat hij parket kon betalen.


Datum: 02-03-2015
Naam: Ger van der Palen img

Ik bedoelde alleen maar dat ik de bioscoop tegenwoordig aardig duur vind.


Datum: 04-03-2015
Naam: Jo Geerings img

Hier heb ik heel wat films gezien net na de oorlog. Naast en tegenover was alles gebombardeerd. Ik moest ooit 2x in de week naar de film omdat de film in 2'n was gedeeld 1 deel voor en 1 deel na het weekend .En dan helemaal te voet van af Stratum maar ja je wist niet beter. Geld voor de bus was er niet en een fiets had ik niet dus wandelen. Roy Rogers en Zorro films. Mijn Zwager stond in die tijd als fietsenbewaker.


Datum: 21-03-2015
Naam: Ad Pluijm img

Wat een nostalgie voor mijn leeftijdgenoten.


Datum: 10-10-2018
Naam: Paul van der Cingel img

Doorlopende voorstelling, uitgevonden om de toevallige voorbijganger te verleiden meteen een kaartje te kopen. Je miste het begin, maar je kon rustig blijven zitten want zodra de film ten einde was, begon hij opnieuw. Het was natuurlijk wel een voortdurend komen en gaan van toeschouwers. De City-bioscoop, aan welke kant hij ook stond, heb ik nooit van binnen gezien, coibois waren geen goede voorbeelden voor mij. Ik heb wel bijna alle films van Laurel en Hardy gezien in het Rembrandt theater in de Vrijstraat, eerste rij (ook wel nekloge genoemd), 30 cent. Die films werden door mijn ouders als onschuldig gezien voor mijn toen nog onbedorven zieltje.


Datum: 24-01-2022
Naam: ruud van heerwaarden img

Paul, vat geen kou boy. Nekloge inderdaad. De Parisien was ook goedkoop. Naast die Italiaanse ijssalon en de Palermo.


Datum: 24-01-2022
Naam: bert van herk img

Hr. Ruud van Heerwaarden, en niet te vergeten aan de overkant de Femina. En Paul van der Cingel: niet te vergeten de prachtige films van Abbott en Costello, allemaal in zwart/wit, die ik toch beter vond dan Laurel en Hardy. Maar ja, Laurel en Hardy waren stomme films, en Abbott en Costello hadden al geluid. Die twee waren mijn favorieten. Tini van Rooij: wat betaalde je voor loge balkon toen? Ik zat altijd 2de rang, een rang hoger kon ik niet betalen. Je moest de duppies maar hebben, dat ging wel wat beter toen ik wat groter gegroeid was en op vrijersvoeten was in het weekend. Toen werdt het loge balkon, je moest toch een beetje indruk maken op het mooiste meisje van de hele wereld dat je aan je arm had. Daarom in de pauze een flesje cola en een zakje popcorn. Dan had je toch een leuke middag, maar de knip was wel leeg als je weer buiten stond. Dus de volgende dag gingen we maar naar de stad winkels kijken en naar die prachtige vitrines op de Demer. Je moest toch iets. En naar de kroeg om iets drinken? Vergeet dat maar helemaal, dat konden we niet, kon ook niet, 65 cent voor een pilsje in een groot stapelglas zat er niet aan. Mijn moeder vond het maar niks dat ik zo vroeg al een vriendinnetje had. Ze zei "daar ben je nog veel te jong voor, je leert te veel te snel". Wat ze daar toen mee bedoelde was mij een raadsel, maar daar maakte ik mij niet druk om, mijn vriendinnetje en ik hadden wel wat anders te doen. Jaren later wist ik wat ze bedoelde, maar toen had ik al een paar examens gedaan. Kortom, het was een heerlijke tijd.


Datum: 25-01-2022
Naam: marjo spierings img

Hier staan verschillende nummers in verschillende tijden door elkaar. City-bioscoop was in de dertiger jaren op Kruisstraat 2. Daar was ook een café-restaurant. Waarschijnlijk was het tijdelijk, want later staat het als "bestemming" op Boschdijk / Fellenoord 53. Vóór 1920 was dat Fellenoord 42, na 1920 Fellenoord 47, na 1937 Boschdijk 53, en na 1954 weer Fellenoord 53, dat gesloopt werd in augustus 1958. Van de Rijt was inderdaad op Fellenoord 37, maar dat was het adres vóór 1920, dat na 1920 Boschdijk 18 werd en na 1937 Boschdijk 26. Is vervallen. Van Gardinge was vóór 1920 op Fellenoord 39, werd in 1920 Boschdijk 22, na 1937 Boschdijk 34. Inderdaad werd dit later een café, maar later in de dertiger jaren "De vier linden" van Van Heck, later eigenaar Van der Sommen en vervallen "door oorlogsgeweld".


Datum: 26-01-2022
Naam: wil van hout img

Woensdagmiddag de film Trenck de pandoer met Hans Alberts. En donderdag voor de klas op de knieën zitten omdat een of andere vleier het had verraden. Het is de veertiger jaren.


Datum: 27-01-2022
Naam: paul van der Cingel img

Bert Bert, wat valt me dat van je tegen. Abbott & Costello, de Britse imitators van de grote Amerikanen. De visuele humor van de "stomme" films uit de USA, tegenover de Britse humorloze sketches van A&C. Trouwens L&H hebben ook veel geluidsfilms gemaakt. (Stan Laurel was overigens ook een Brit van oorsprong.)


Datum: 27-01-2022
Naam: ad Thijssen img

Beste Wil, in 2022 is er niet veel veranderd. In elk beroep op elk bedrijf is er wel iemand die je om een of andere reden een oor aan wil naai... Ik heb 52 jaar gewerkt, ook in verschillende bedrijven en veel gezien. Maar er is altijd wel een collega die je dwarszit of negeert, of van die klotegeintjes uithaalt. Sommige mensen zijn hierdoor van baan veranderd of hebben een burn-out opgelopen. Zelfmoord is ook niet vreemd. En als je dan een onderhoud met de baas aanvraagt, is er niets aan de hand en weet die persoon van de kat geen kwaad. Dit zijn dingen die je kapot maken en je heel je leven meedraagt. Mocht je in zo'n situatie verkeren, ga naar je hoogste baas en niet naar degene die op dezelfde werkvloer werkt, want die heeft allang verzaakt om er iets aan te doen. Ik noem het een soort pesten.


Datum: 30-01-2022
Naam: bert van herk img

Hé Paul, daar ben ik het niet helemaal mee eens jonge. Ik vond de verhaallijn bij A&C beter dan die van L&H, en de Engelse humor is toch ook goed, zoniet beter dan die amerikaanse. Kijk maar eens naar "On the buses, the plank "zeker naar de plank", It Ain't Half Hot Mum enz. Ook al waren A&C imitators, zoals jij zegt, ze deden het dan toch verrekte goed. Als er een A&C-film draaide in de bios, dan was ik er altijd bij, moest af en toe wel sparen voor een kaartje. zo'n soort humor zie je niet meer. Nu is het "met de camera live erbij" bah. De humor op tv is nu heel ver te zoeken in de stijl van toen. Kijk hier maar eens na op www.youtube.com/watch?v=aUbcaE44cSw


Datum: 02-02-2022
Naam: bert van herk img

Hoi Paul, onze mening verschilt nogal. Ik vindt L&H nogal voorspelbaar, terwijl dat bij A&C niet zo is, maar maakt niet uit, we hebben er van genoten, en dat is het belangrijkste. Verschil van mening moet er zijn, anders hebben we geen discussie, en blijft alles hetzelfde.


Datum: 02-02-2022
Naam: paul van der Cingel img

De kracht van L&H was hun mimiek, gebaartjes en one-liners. "I'm not as stupid as you look" That's another fine mess you've got us into". Bert, On the buses was nogal platvloers, vooral die ene vrouw werd op een heel verkeerde manier geportretteerd, zou nu niet meer kunnen, denk ik. Ain't half hot, mum, veel te veel flauwe grappen, gekke koppen trekken en karikaturisatie van mannelijke homo heeft niets met humor te maken.
< Paul en Bert, graag deze discussie vanaf nu buiten de site om via jullie eigen e-mailadressen voortzetten. (Red.) >


Datum: 04-02-2022
Naam: bert van herk img

Paul, als we het in de tijd van nu bekijken misschien wel wat je zegt, maar nu is toen niet, toen kon het wel en het was goed en leuk. en ik vond het prachtig, en velen met mij. Nu kan niks meer, negerzoenen mag niet meer, dat zijn nu buys-zoenen, man en vrouw mag niet meer, dat is nu, we zijn allemaal mensen. Sneeuwwitje moet er uit, want ze heeft geen toestemming gegeven om gekust te worden. Zo ken ik er nog een paar. Beoordeel deze humor in de tijd van toen, niet van nu. Flauwe grappen Paul? Je hoeft niet erg slim te zijn om Stan & Oliver beiden op een fiets, de dunne voorop, en de dikke achterop, met lekke banden een heuvel af te rijen met een grote tingel-tangel op zijn rug terwijl er een stoomtrein aan komt. Wat er dan gebeurt, als we het met de ogen van nu bekijken dan zeg je, dit slaat nergens op. Bekijk het met de ogen van toen. Wat is humor Paul, wat is humor?
< Paul en Bert, graag deze discussie vanaf nu buiten de site om via jullie eigen e-mailadressen voortzetten. (Red.) >