616
2005
Centrum
111 Binnenstad
Catharinaplein
Panorama - Stadsoverzichten
Centrum
Niet bekend
Datum: 26-02-2006 |
Naam: Bauke Hüsken   |
Zonde om zo'n lelijk gebouw op zo'n prominente plaats in het centrum van de stad te plaatsen. (En dat, terwijl de oorspronkelijke tekeningen van het gebouw best aardig waren! Dit is een versoberde versie) En ik denk dat het overbodig is om te zeggen dat ik het eeuwig zonde vind dat het middeleeuwse huis De Halve Maen (uit ca. 1460) in 2001 hiervoor het loodje heeft moeten leggen... |
Datum: 26-02-2006 |
Naam: Kees van der Hoeven   |
Ik zou het toch wat willen relativeren. Het middeleeuwse van de Halve Maen was inmiddels ver te zoeken. Terugbouw tot iets oud zou gekunsteld oud zijn. En die nieuwbouw is best aardig (vind ik) met als bijkomend groot voordeel dat de Catrien meer ruimte krijgt. Eerst lag het verscholen, nu is het front grotendeels te zien. |
Datum: 06-08-2006 |
Naam: Anne Troost   |
Ik denk dat als je zegt het valt best mee je het eens bent dat oude panden verdwijnen en er een pand voor in de plaats komt wat pijn doet aan je ogen door de kleur. Ik heb jaren lang van de Wal naar de Vestdijk gelopen over dit stukje Eindhoven. Maar ook in de zestiger jaren zwierf ik hier regelmatig rond |
Datum: 06-08-2006 |
Naam: Hans V/d Wel   |
Dat het middeleeuwse huis De Halve Maen (uit ca. 1460) in 2001 hiervoor het loodje heeft moeten leggen. Is hier een afbeelding van te vinden hier of zo niet wie stuurt er een foto van door? Ik weet even niet wat er bedoeld wordt. |
Datum: 15-11-2008 |
Naam: Thérèse Sauter-Roijers   |
Sint Catharinakerk is een van de 23 iconen die samen de Canon van Eindhoven vormen. De Sint-Catharinakerk met zijn twee torens is in het stadsbeeld nog altijd zeer aanwezig, maar lang niet meer zo pregnant als vroeger toen het als grootste bouwwerk de katholieke presentie benadrukte. Het kerkgebouw heeft tegenwoordig concurrentie gekregen van kolossale woontorens in het stadshart zoals De Regent, De Admirant en de Vestedatoren. Deze situatie weerspiegelt in wezen de veranderde positie van de katholieke kerk in de huidige maatschappij. In architectonisch opzicht heeft het veel van het karakter behouden, maar de oorspronkelijke aankleding, inrichting en inventaris zijn grotendeels verloren gegaan en in de naoorlogse jaren vernieuwd. De glas-in-loodramen van Charles Eyck, Pieter Wiegersma, Hugo Brouwer en Toon van Ninaber van Eyben bepalen nu in belangrijke mate de sfeer. Bron: ED |
Datum: 21-02-2010 |
Naam: Ruurdtje Westerterp   |
Het zou goed zijn wanneer het om historische gebouwen (monumenten) gaat, dat ze gewoon niet afgebroken worden. Standaard! Er zijn bestuurders die er soms niks van snappen! Het lijkt "kunst" te zijn iets af te breken wat behouden behoort te worden! Welke motivatie (belang) ligt daaraan ten grondslag? |